serigrafia barwna, papier, 46 x 46 cm
Teka 4 artystów niemieckich wydana z okazji ich wystawy w ZachÄ™cie w Warszawie w 1971 r.
Teka z kremowego papieru ze skrzydeÅ‚kami, 46 x 46 cm, nadruk Å›r. g.: Warszawa | 5.5 – 25.5.1971, wzdÅ‚uż dolnej krawÄ™dzi: Lenk Mack Pfahler Uecker
egz. 59/250
Zawiera cztery grafiki i wkładkę z tekstami dedykowanymi Warszawie w języku polskim i niemieckim:
Kaspar Thomas Lenk, Bez tytułu, 1971
serigrafia barwna, karton kremowy, 41,5 x 41,5 cm, karton 45 x 45 cm, sygn. oł. l.d.: 59/250, p.d.: Lenk 71
Heinz Mack, Bez tytułu, 1971
serigrafia, wypukłodruk, karton powleczony srebrną folią, 32 x 31,5 cm, karton 43 x 41,5, sygn. wytłoczona rysikiem, l.d.: 59/250, śr. mack
Georg Karl Pfahler, Bez tytułu, 1971
serigrafia barwna, karton, 45 x 45 cm, sygn. oł. na odwr. l. d.: 59/250 Pfahler
L.d. przetarcie farby.
Gunter Uecker, Bez tytułu, 1971
druk wypukły suchy (odcisk gwoździ), papier kremowy, 44,8 x 44,8 cm, sygn. oł. l.d.: 59/250, p.d.: Uecker 71
Heinz Mack (ur. 1931, mieszka i pracuje w Niemczech). W 1953 roku ukoÅ„czyÅ‚ studia malarskie na Akademii Sztuk PiÄ™knych w Düsseldorfie, w 1956 filozofiÄ™ na uniwersytecie w Kolonii. W 1957, wraz z Otto Piene, zaÅ‚ożyÅ‚ grupÄ™ artystycznÄ… ZERO. W 1960 doÅ‚Ä…czyÅ‚ do nich Günther Uecker. Grupa dziaÅ‚aÅ‚a do 1966 w szerszym ruchu artystów tworzÄ…cych w duchu eksperymentu, siÄ™gajÄ…cych po nowe materiaÅ‚y i nowe techniki, twórców kierunków takich jak op-art, sztuka kinetyczna, minimalizm itp. Mack wykonywaÅ‚ obiekty (również realizacje w przestrzeni publicznej) z aluminium i szkÅ‚a, wykorzystujÄ…c w nich ruch i efekty Å›wietlne. Jego prace znajdujÄ… siÄ™ w czoÅ‚owych Å›wiatowych kolekcjach muzealnych i prywatnych.
Georg Karl Pfahler (1926-2002). StudiowaÅ‚ w Akademiach Sztuk PiÄ™knych w Norymberdze (1948-49) i Stuttgarcie (do 1954). We wczesnych latach zajmowaÅ‚ siÄ™ ceramikÄ…. Od koÅ„ca lat 50. zajmowaÅ‚ siÄ™ gÅ‚ównie malarstwem, w którym eksperymentowaÅ‚ z efektami barwnymi i przestrzennymi, zbliżonymi do abstrakcji hard-egde, op-artu, minimalizmu. TworzyÅ‚ również w dziedzinie rzeźby, kolażu, rysunku, grafiki, jest autorem wielu realizacji w architekturze i przestrzeni publicznej. W latach 1984-1992 wykÅ‚adaÅ‚ na Akademii Sztuk PiÄ™knych w Norymberdze. Należy do najbardziej znanych artystów niemieckich, reprezentowany jest w czoÅ‚owych kolekcjach sztuki.
Thomas (Kasper) Lenk (1933-2014). StudiowaÅ‚ krótko rzeźbÄ™ na Akademii Sztuk PiÄ™knych w Stuttgarcie. Od 1953 uczestniczyÅ‚ w życiu artystycznym, wystawiajÄ…c poczÄ…tkowo stylizowane figury, prace inspirowane zdegradowanÄ… architekturÄ… (ruiny) i naturÄ… (miniaturowe pejzaże górskie). W pracach tych Å‚Ä…czyÅ‚ różne materiaÅ‚y, jak szkÅ‚o, metal, beton, drewno). Od 1964 wykorzystywaÅ‚ w swych pracach moduÅ‚ kwadratu z zaokrÄ…glonymi narożami ("podstawka pod piwo"), który staÅ‚ siÄ™ rozpoznawalnym wyróżnikiem jego twórczoÅ›ci. Jest jednym z najbardziej znanych artystów niemieckich, autorem wielu realizacji rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej, jak również obiektów malarskich i przestrzennych w galeriach muzealnych na caÅ‚ym Å›wiecie.
Günther Uecker (ur. 1930, mieszka i pracuje w Niemczech), StudiowaÅ‚ od 1949 kolejno w Wismarze, Berlinie i od 1955 w Akademii Sztuk PiÄ™knych w Düsseldorfie. W 1960 doÅ‚Ä…czyÅ‚ do grupy ZERO, zaÅ‚ożonej przez Heinza Macka i Ottona Piene. Jego poszukiwania optyczne i strukturalne z jednej, materiaÅ‚owe z drugiej strony doprowadziÅ‚y go na poczÄ…tku lat 60. do odkrycia osobistego "moduÅ‚u" jakim staÅ‚a siÄ™ faktura gwoździ wbijanych w podÅ‚oże pod różnymi kÄ…tami, co wywowÅ‚ywaÅ‚o charakterystyczne efekty fakturowe i Å›wietlne. Obok obiektów typu kolaż Uecker tworzy instalacje oraz scenografiÄ™ i filmy. Jest też autorem realizacji w przestrzeni publicznej oraz wnÄ™trz, jak zrealizowana w 2000 roku sala modlitw w odbudowanym budynku Reichstagu w Berlinie. W latach 1974-1995 artysta wykÅ‚adaÅ‚ w Akademii Sztuk PiÄ™kbych w Düsseldorfie. WystawiaÅ‚ na najbardziej prestiżowych przeglÄ…dach sztuki Å›wiatowej, jest reprezentowany w czoÅ‚owych kolekcjach muzealnych.