monotypia, karton, 57 x 38.2 cm
sygn. biaÅ‚ym gwaszem l.d.: Johnsson, na odwr. tuszem p.d.: Nude Woman with Red Mystery – 2 | Jolanta Johnsson 2024
Obraz nie jest oprawiony.
Jolanta Johnsson (PoznaÅ„ 23 XI 1955, mieszka w Warszawie)- malarka, doktor sztuk piÄ™knych, obecnie prowadzi pracowniÄ™ grafiki warsztatowej i projektowej w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Od 1984 studiowaÅ‚a na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk PiÄ™knych w Warszawie pod kierunkiem profesorów Haliny Chrostowskiej i RafaÅ‚a Strenta (grafika) oraz Jerzego Tchórzewskiego (malarstwo). Dyplom pod kierunkiem RafaÅ‚a Strenta obroniÅ‚a w 1990. Od 1988 prezentowaÅ‚a wystawy indywidualne: debiut w Nässjö (Szwecja), nastÄ™pnie w Sztokholmie (1989), Warszawie (wielokrotnie od 1993, ostatnio w Galerii van Golik w 2010), Essen (1994), Poznaniu (1998), Krakowie (2007). Od 1985 wielokrotnie też uczestniczyÅ‚a w wystawach zbiorowych w kraju i za granicÄ…, m. in. w Ogólnopolskim PrzeglÄ…dzie Grafiki Studenckiej, Kraków 1985 i Ogólnopolskim PrzeglÄ…dzie Rysunków Studentów Wyższych SzkóÅ‚ Artystycznych, Katowice 1985 (Nagroda Pedagogów), MiÄ™dzynarodowym Triennale Grafiki Polskiej, Kraków 1991, I MiÄ™dzynarodowym Biennale Grafiki, Maastricht 1992, wystawie grafiki "CzÅ‚owiek w obrazie", Xylon Museum i w towarzyszÄ…cych warsztatach w Schweizingen i Reutlingen (Niemcy) w 1997, objazdowej wystawie artystek polskich i amerykaÅ„skich "Artystka i jej Å›wiatopoglÄ…d", USA 1998 i wielu innych wystawach Å›rodowiskowych, charytatywnych, targach sztuki itp. DomenÄ… gÅ‚ównÄ… artystki jest malarstwo, zajmuje siÄ™ też rysunkiem i grafikÄ…. Jej uogólnione, bliskie abstrakcji pejzaże charakteryzujÄ… wysmakowanÄ… kolorystykÄ… i fakturÄ…. Bogactwo impulsów i wrażeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych przede wszystkim z natury artystka ujmuje w kompozycje uporzÄ…dkowane i harmonijne. W swym credo sama tÅ‚umaczy ten dualizm nastÄ™pujÄ…co: "Kiedy patrzÄ™ na naturÄ™ szeroko otwartymi oczyma, oszaÅ‚amia mnie bogactwo i różnorodność doznaÅ„, jestem bezradna. Kiedy spoglÄ…dam spod powiek na naturÄ™, widzÄ™ wyraźniej konstrukcjÄ™ fragmentów, na które patrzÄ™, wtedy mam odwagÄ™ malować. MalujÄ™, by zatrzymać piekno." (kat. Jolanta Johnsson. Malarstwo widziane spod powiek, Galeria van Golik, Warszawa 2010).